IJsclub VOLMOED

In Harderwijk bestond al sinds 1879 een ijsclub. Op 21 januari 1908 ging deze op in de nieuwe IJsclub Vol Moed. Sinds de oprichting van Vol Moed zijn er veel evenementen georganiseerd en wedstrijden verreden, ook door de jeugd.

Aanvankelijk werden prijzen in natura toegekend, in de vorm van spek en bonen. Men reed dus letterlijk voor spek en bonen. Ook mag Vol Moed terugkijken op een aantal meeslepende toertochten.

Bij het begin van iedere winterperiode wordt de ijsbaan onder water gezet en gehoopt op een langdurige periode van nachtvorst zodat er weer op echt natuurijs geschaatst kan worden. In december 2004, 2005 en de jaren 2007 t/m 2022 was er een kunstijsbaan op de Markt, in de binnenstad van Harderwijk.

Mede dankzij de medewerking van bestuursleden en vrijwilligers van IJsclub Vol Moed kon er in Harderwijk toch geschaatst worden in een winters decor, wat door velen als een verrijking van de binnenstad werd gezien.

Inmiddels is het 2022. Er is sinds de oprichting van IJsclub Vol Moed meer dan honderd jaar geleden veel veranderd in de stad Harderwijk en rond de voormalige Zuiderzee. Wat echter niet veranderde: om tot het bestuur toegelaten te worden, moet je je een echte Harderwieker voelen, ook al ben je niet in de stad geboren.